Da internettet indtog Danmark

Internettet. En stor del af mange menneskers hverdag. Både når det gælder arbejde og fritid – og det midt i mellem. Det kan derfor være svært at forestille sig, hvordan verden egentlig så ud, dengang internettet ikke var der. Dengang hvor man sendte breve i stedet for e-mails. Hvor man søgte informationer på biblioteket i stedet for på www. Og hvor hele verden kunne nås med bare ganske få klik hjemmefra sofaen.

Fra 1990 til i dag

I dag er der generationer, der aldrig har oplevet en verden og en hverdag uden internettet. Og så er der alle os andre, der var med, da internettet revolutionerede vores måde at leve på. Selv om det i dag kan virke som om det altid har været der, så er internettet en relativt ny opfindelse. Det var først i 1990, at den allerførste hjemmeside blev lanceret på verdensplan. Og der gik endnu nogle år inden de første internetsider i Danmark så dagens lys.

Den første simple familiehjemmeside

Det skete først i november 1995, og ifølge flere kilder var det familien Madsen Smed, der var først med en egentlig hjemmeside. En hjemmeside der blot bestod af en hvid baggrund og et indscannet foto af familien samt information med familiens medlemmer. Ligesom en række af de øvrige første hjemmesider på internettet, var udtrykket meget simpelt. Baggrund, billede og tekst.

Hverken mere eller mindre.

Fra simpel grafik til film og lyd

Siden familien Madsen Smeds hjemmeside, er der kommet et væld af andre sider til. Såvel private som professionelle. Om alt mellem himmel og jord. Og de er blevet væsentligt mere omfattende og kan i dag også indeholde både levende billeder og lyd. Mulighederne er mange, når der skal laves en hjemmeside. Det er således stort set kun fantasien der sætter grænser for det endelige resultat.

Ikke alle hjemmesider bliver set

Der er mange faktorer, der er med til at afgøre, om en hjemmeside bliver populær. Og om den overhovedet bliver set. Dels kan det være udtrykket og opbygningen, der ikke er intuitiv nok. Det kan også være, at det er de forkerte ting, der står på den. Måske forsøger den at henvende sig til en gruppe – men taler i virkeligheden til en anden. Måske er konkurrencen indenfor det område den handler om bare benhård.

En hjemmeside skal følge med tiden

Der er naturligvis visse hjemmeside, der pr. automatik har flere besøgende end andre. Det gælder ikke mindst datingsider, der er i høj kurs, når jagten på evig kærlighed sættes ind. Blandt disse er er der et væld at vælge imellem – og der kommer hele tiden nye til. Der er dog også en række gamle kendinge, der har været med på internettet i en årrække. Blandt disse hører Dating.dk. Sitet har været at finde siden slutningen af 90’erne – men har formået at følge med tiden. Både når det gælder udseende og funktioner. Der er således langt fra Madsen Smeds spæde forsøg i 1995 til nutidens hjemmesider. Døm selv!